Ellen van Asch, dagcoördinator

Op donderdag ben ik de vrijwillige dagcoördinator, iedere andere werkdag is er een collega. Wij ondersteunen de algemeen coördinatoren en hebben onze eigen aandachtspunten bijvoorbeeld het werkrooster maken en het organiseren van de maaltijden. Als dagcoördinator zorg ik voor de dagelijkse gang van zaken. Daarbij hoort de telefoon opnemen, voor vervanging zorgen als een vrijwilliger ziek is, contact houden met familie, verwijzers, leveranciers en zo. Vrijwilligers lopen ook vaak op kantoor binnen met vragen of voor een gesprekje, dat is een heel fijn onderdeel van mijn werk.

Administratieve werk ligt mij wel

Met de Oase maakte ik kennis toen mijn overburen hier allebei kort na elkaar lagen. ‘Dat vrijwilligerswerk lijkt me wel wat’, dacht ik. Een paar jaar geleden werd ik vrijwilliger, en toen ze iemand Ellen van Asch, dagcoördinator zochten voor kantoor heb ik me gemeld, want administratieve taken vind ik ook leuk. Hier regel ik alles rond de vrijwilligers zoals de VOG (verklaring omtrent gedrag), thema-avonden en cursussen en ons lidmaatschap van de Landelijke organisatie VPTZ. En verder pak ik op wat voor de voet ligt. Morgen komt er bijvoorbeeld een opname van buiten de regio. Daarvoor moet ik een huisarts regelen en de apotheek naar Oss overschrijven.

Als je zelf mantelzorger bent weet je wat er allemaal geregeld moet worden

Bewoners en hun familie kunnen altijd bij ons terecht met hun zorgen of vragen. Familieleden zijn vaak opgelucht dat ze zelf niet meer overal achteraan hoeven te gaan. Een nieuwe bewoner ontvangen we met een gesprek over hoe het bij ons gaat, bijvoorbeeld met maaltijden en bezoek, dat Pantein de thuiszorg uitvoert en dat ze hier heel veel gezichten zullen zien. Natuurlijk kunnen mensen hun vragen stellen, we willen dat ze zich thuis voelen. In de bewonersmap noteren we wat voor de vrijwilligers belangrijk is om te weten over de nieuwe bewoner. Bij een overlijden moeten er ook allerlei administratieve handelingen gedaan worden.
En het is een mooi moment als we samen met de familie en de aanwezige vrijwilligers op een waardige manier uitgeleide doen van de overledene. Door de dankbaarheid van bewoners en hun families ga ik op het eind van mijn werkdag met een voldaan gevoel naar huis.

Het loopt hier goed omdat er veel en zorgvuldig gecommuniceerd wordt

We hebben wel 80 vrijwilligers die in duo’s diensten draaien. Na elke dienst is er overdracht tussen de mensen die zijn afgewerkt en degenen die hen aflossen. Dit is ontzettend belangrijk om de juiste zorg te kunnen leveren. Van elke bewoner houden we een map bij over hoe het gaat.
Wij coördinatoren onderling gebruiken een logboek, zodat we gemakkelijk kunnen oppakken waar een collega gebleven is.

Mijn aandachtspunt voor Oase

We moeten meer bekendheid geven aan wat we doen, in het hospice én voor thuiswaken. Toevallig had ik net een doktersassistente aan de telefoon, die had een terminale patiënt in een thuissituatie voor wie zorg nodig was. Kon ik mooi vertellen dat wij van Oase ook thuiswaken bieden!